Magyarországi Baptista Egyház

Filadelfia Integrált Szociális Intézmény

Care4Skills

Care4Skills egy olyan projekt, amelynek célja a szociális ágazatban lévő tartós ápolás – gondozás (long term care, LTC) területén a munkaerő képzési igények kielégítése a jelenlegi és jövőbeli kihívásoknak való megfelelés érdekében. A Care4Skills projekt célja egy erőteljesebb és alkalmazkodóbb LTC munkaerő létrehozása Európa-szerte, amely felkészült arra, hogy kiváló minőségű, személyközpontú ellátást nyújtson az egyre inkább digitalizált környezetben. A tartós gondozás-ápolás (long term care, LTC) alatt a tartós (félév, egy év, végleges) funkcióvesztéses állapot kialakulása miatt szükséges tevékenységek összességét értjük, a krónikus betegséggel vagy fogyatékossággal élő személyek (idős személyek, demens személyek, fogyatékos személyek, pszichiátriai beteg személyek, szenvedélybeteg személyek, hajléktalan személyek) egyénre szabott és összehangolt szociális és egészségügyi szükségleteinek kielégítését szolgálja.
A Care4Skills projekt egy új átfogó stratégiai megközelítést dolgoz ki – különös tekintettel az idősgondozásra és a fogyatékos emberek támogatására – a tartós ápolást-gondozást végző szakemberek készségei javítására, továbbképzésére, a szolgáltatók humánerőforrásának fejlesztésére különböző európai országok szereplőinek ágazatokon átívelő együttműködésén keresztül. A projekt célja a szociális szolgáltatások területén szolgáltatások minőségének javítása, tartós ápolás-gondozást végző szakemberek felkészültségének, elkötelezettségének növelése, valamint a digitális átállás elősegítése. A programot az Európai Unió támogatja az Erasmus+ programon keresztül, és négy éven keresztül valósul meg.
A projekt elismeri a digitális átalakulás jelentős hatását és a személyközpontú ellátás iránti növekvő keresletet az ágazaton belül. A Care4Skills projektet az EASPD (European Association of Service Providers for Disabilities) a fogyatékos embereknek szolgáltatást nyújtó szervezetek európai ernyőszervezete vezeti, a projekt 6 európai platformot és nemzeti szereplőket tömörít 10 országból (Belgium, Bulgária, Csehország, Finnország, Franciaország, Görögország, Magyarország, Olaszország, Hollandia, és Spanyolország). A konzorciumban tartós gondozást nyújtó és szakképzési szolgáltatók, valamint felsőoktatási intézmények és a területen tanúsító (akkreditáló) szervek egyaránt megtalálhatók. Az együttműködés fő célja az ágazat két kiemelt kompetenciaterületének a személyközpontú készségek és a digitális készségek átfogó támogatása.

 

A projekt fő célcsoportjai:

• Szociális asszisztensek
• Ápolási szakemberek
• Szociális gondozók
• Szociális szolgáltatások vezetői (intézményvezetők, telepvezetők, egységvezetők, csoportvezetők, esetviteli munkatársak)
A projekt céljai
• A tartós ápolás – gondozás területén dolgozó munkaerő készségei fejlesztése, gyakorlatban jól alkalmazható ismeretei bővítése.
• A tartós ápolás – gondozás (LTC) terén digitális és személyközpontú készségek fejlődésének ösztönzése, támogatása szolgáltatások minőségének javítása érdekében.
• Azonnali képzési lehetőségek biztosítása a sürgős készséghiány kezelésére, különösen a COVID-19 világjárvány és a digitalizáció gyors előrehaladása nyomán.
• Az LTC szektoron belüli meglévő és jövőbeli készségigények átfogó felmérése és nyomon követése, figyelembe véve a gondozási gyakorlatok és a technológiai fejlődés változó természetét.
• Új, moduláris szakoktatási és szakképzési (VET) tantervek kidolgozása és végrehajtása az azonosított készséghiányok orvoslására és az LTC szektoron belül feltörekvő foglalkozási profilokra szabottan. Új moduláris szakképzési tantervek létrehozása a projektben résztvevő országban kísérleti projektekkel.
• Európai és nemzeti tanúsítványok létrehozása a projekt során megszerzett tudás terjesztése érdekében.
• Átfogó európai stratégia kidolgozása készségfejlesztéshez a tartós ápolási-gondozási ágazatban, amely az európai LTC-szektort irányítja az azonosított kihívások hatékony kezelésében, az innováció előmozdításában és az ellátás magas szintű minőségének biztosításában, biztosítva a hatás folyamatosságát a projektidőszak végén.

Tevékenyégek

• Az első évben megvalósítunk egy Rapid Response Training programot, amely az alapvető digitális készségekre és a személyközpontú gondozási elvekre összpontosít, Massive Open Online Course (MOOC) formátumot használva, amely 1500 „frontvonalbeli” LTC-dolgozót céloz meg.
• Kiterjedt kutatást végezünk a meglévő képzési források elemzésére, és jövőbeli készségigények előrejelzésére, egy szabványosított módszertant dolgozunk ki az ágazaton belüli készségek fejlődésének nyomon követésére.
• Átfogó módszertan kidolgozása az LTC dolgozói által tapasztalt különféle helyzetek szimulálására és vizsgálatára, lehetővé téve a különböző gondozási környezetekhez és felhasználói csoportokhoz szükséges alapvető készségek és ismeretek azonosítását.
• Új szakképzési tantervek fejlesztése és modellezése az azonosított tanulási eredmények alapján, a digitális és személyközpontú gondozási kompetenciákra összpontosítva, rugalmasság és az elismerés fokozása érdekében.
• Megfogalmazunk egy ágazati készségstratégiát, amely mérföldköveket, megvalósítható terveket, finanszírozási utakat és gyakorlati iránymutatásokat tartalmaz a végrehajtáshoz mind európai, mind nemzeti szinten, figyelembe véve a helyi sajátosságokat és az ágazatspecifikus kihívásokat.
• Létrehozunk egy átfogó kommunikációs és terjesztési stratégiát, amely magában foglalja a projekt weboldalát, a közösségi médiában való részvételt, a hírleveleket, a sajtóközleményeket és a multiplikációs eseményeket, hogy biztosítsa a széles körű hozzáférést és elősegítse a projekteredmények disszeminációját.
• Megfogalmazunk egy fenntarthatósági tervet, amely magában foglalja a tartós gondozási készségekkel kapcsolatos nagyszabású partnerség kiterjesztésének stratégiáit, a folyamatos finanszírozás biztosítását, valamint a kulcsfontosságú megállapítások kommunikálását a politikai döntéshozók és a releváns érdekelt felek számára, hogy a projekt időkeretén túl is tartós hatást érhessen el.
• Szigorú minőségbiztosítási keretrendszer létrehozása a projekttevékenységek nyomon követésére és értékelésére, magas színvonalú kimenetek biztosítására, valamint visszacsatolási mechanizmusok beépítésére a folyamatos fejlesztés érdekében.

Képzési program

Az első évben a felmérés, kutatás eredményei alapján a projekt egy képzési program kidolgozását tervezi az ágazat legsürgősebb képzési szükségleteinek kielégítésére és 1500 tartós-ápolás gondozás terén dolgozó szakember képzését (150 fő országonként). Ez a képzési program a MOOC frissített változatán fog alapulni, amely európai gondozási bizonyítványt (European Care Certificate) adományoz. Az európai gondozási bizonyítvány (European Care Certificate) egy olyan európai képesítés, amely biztosítja a szociális és egészségügyi szektorban végzett munkához szükséges alapvető ismereteket. Ezenkívül információkat gyűjt a jövőbeli képzési igényekről, és szabványosított módszertant dolgoz ki ezen igények előrejelzésére és nyomon követésére. A Care4Skills nemcsak a hivatásos gondozók készségeit fejleszti, hanem új moduláris szakképzési tanterveket is kidolgoz, amelyeket a 10 részt vevő országban tesztelnek. E kutatási folyamat eredményeként a projekt azt is tervezi, hogy európai és nemzeti minősítéseket hoz létre, valamint egy európai stratégiát dolgoz ki a hosszú távú gondozási készségekre vonatkozóan, biztosítva, hogy a projekt hatása a befejezést követően is fennmaradjon.

Várható eredmények

• 1500 fő „frontvonalbeli” dolgozó képzése a hosszú távú gondozásban a projekt első évében.
• Az ágazatban felmerülő igényeket kielégítő képzési tantervek kidolgozása.
• A szociális szektor rugalmasságának és hatékonyságának növelése tartós ápolás – gondozás terén, a lehetséges jövőbeni változásokkal szemben a szakemberek készségeinek fejlesztése révén.
• A vonatkozó ágazati képesítések előmozdítása és a határokon átnyúló minősítések elősegítése az ágazatban dolgozó munkavállalók és szakemberek mobilitásának fokozása érdekében.
• Gyakorlati ismeretek és tanulás generálása új szakképzési tantervek kidolgozásához a megvalósult képzési programok értékelésén és a résztvevők visszajelzéseinek összegyűjtésén keresztül.
• A jövőbeni képzési igények azonosítása és szabványosított módszertan kidolgozása az új kihívások előrejelzésére és nyomon követésére.

Partnerek

EASPD (European Association of Service Providers for Persons with Disabilities)
EAN (European Ageing Network)
SSE (Social Service Europe)
EPSU (European Public Service Union)
Social Employers
EVBB (European Association of Institutes for Vocational Training)
UNIPSO (Union des entreprises à profit social)
NASO (National Alliance for Social Responsibility)
DAYANA-X Ltd.
Association of Social Services Providers Czech Republic (APPS CR)
Tukena Foundation
AEL-Amiedu Ltd, Taitotalo
NEXEM
Association Régional du Travail Social Hauts-de-France (IRTS HDF)
Child and Adolescent’s Center (CAC)
Panhellenic Association of parents and friends of visually impaired people with additional handicaps (AMIMONI)
AKMI
Civic Advocacy Network (CAN) (CÉHálózat Egyesület, Magyarország)
Mécses Egyesület (Magyarország)
Apro Formazione
AIAS Bologna
Actiz
Avans+
iSocial
Johannes Kepler Universität Linz (JKU)
University of Helsinki (UH)
TÜV HELLAS

A Care4Skills projekt megvalósítása összhangban van az Európai Bizottság azon törekvésével, hogy értékelje és fejlessze a professzionális gondozók készségeit, különös tekintettel a digitális készségekre és a személyközpontú gondozásra. A projekt követi az Európai Gondozási Stratégia (2022. szeptember) és a Paktum a Skills („Large-scale Skills Partnership for Long-Term Care”, 2023. április) által meghatározott iránymutatásokat, és célja az ágazat fejlődéséből adódó kihívások kezelése. valamint a gyors társadalmi átalakulás és a népesség elöregedése.
Bővebb információ a Care4Skills projektről: https://easpd.eu/project-detail/care4skills-long-term-care-sectoral-cooperation-on-skills-1/

Scroll to Top